Výběr lékaře a nemocnice
6. Květen 2018 - edukace
V posledních týdnech vyvolalo velkou diskusi volání ředitelů nemocnic po návratu spádovosti nemocnic a chystané brněnské plány na takzvanou „rajonizaci“. Jenže zákony říkají něco jiného. Spádovost neexistuje.
Právo volby
Každý má právo na volbu smluvního poskytovatele péče, tedy něco jako spádovost ať již lékaře či nemocnice již dávno neexistuje. Pacient si smí vybrat lékaře třeba z vedlejšího okresu, pokud k tomu v místě bydliště nemá důvěru či jet na zákrok do nemocnice na druhém konci republiky. A lékař také nikoho nesmí odmítnout s poukazem "že bere jen místní, spádové obyvatele".
Registrace
Vybraného lékaře smí pacient změnit až po třech měsících od registrace. Smluvní lékaři zdravotních pojišťoven nesmějí za registraci chtít žádné peníze ani sponzorské dary, jako se to často děje ve velkých městech především u gynekologů. Většina věcí je totiž hrazených ze zdravotního pojištění. A na ty ostatní musí mít lékaři viditelně vyvěšený ceník nehrazených výkonů, s nímž se pacient musí seznámit ještě před příchodem do ordinace.
Lékař smí pojištěnce odmítnout jen ze zákonných důvodů a tou je překročená kapacita jeho ordinace. Argument typu "bereme jen příbuzné již registrovaných" neplatí. Jakou má lékař kapacitu, a zda ještě může přibírat, si pacient snadno ověří dotazem u své zdravotní pojišťovny. Jinou kapacitu naplněnosti mají ambulantní specialisté, jinou praktičtí lékaři.
Pokud v okolí není žádný lékař, který by z kapacitních důvodů přibíral nové pacienty, což se často týká zubařů, je povinností pacientovy zdravotní pojišťovny mu jej zajistit.
Spádovost nemocnice
Stejně jako v případě volby lékaře, neexistuje spádovost nemocnice. Pokud chcete, smíte si vybrat jakoukoliv nemocnici pro vaši operaci nebo k vyšetření. Něco jiného je, že v akutním ohrožení života vás rychlá záchranná služba odveze do nejbližší, tedy „spádové“ nemocnice. Pokud budete při vědomí a budete chtít odvézt jinam, zdravotní pojišťovna má právo převoz neproplatit a tudíž vám bude cesta sanitkou naúčtována.
U plánovaných zákroků, jako je třeba výměna kyčelního kloubu, trhání mandlí a podobně, je naopak dobré nespolehnout se na nejbližší nemocnici, nebo na nemocnici, do níž napsal lékař žádanku na zákrok, ale obvolat více nemocnic. Velmi často se stává, že nemocnice mají rozdílné čekací doby na zákrok. Orientačně se dají zjistit na stránkách nemocnic, ale aktuální rekonstrukci oddělení, malování, nebo chřipkovou epidemii zjistíte jedině po telefonu.
Stejnou svobodu má pacient při výběru lékárny: máte právo odmítnout jít si vyzvednout recept, tam, kam vám lékař řekne – například do nemocniční lékárny. Recept můžete uplatnit ve ktérékoliv vámi vybrané lékárně.
Je nutná žádanka k lékaři?
Pro některá ošetření hrazená z veřejného zdravotního pojištění na takzvaných akreditovaných pracovištích, kde vše hradí zdravotní pojišťovny, ano. Například na mamograf či rentgen. Na vyšetření se však dostanete i bez doporučení lékaře, pokud si jej ovšem sami zaplatíte.